Tisková zpráva: Bílý kruh bezpečí slaví 16 let existence
Tisková zpráva: Bílý kruh bezpečí slaví 16 let existence
Praha, 17. září 2007 – Dne 4. září 2007 uplynulo 16. let od vzniku Bílého kruhu bezpečí, občanského sdružení pro pomoc obětem trestných činů v ČR. Za dobu své existence vybudoval 9 pracovišť, eviduje více než 32 500 kontaktů, v rámci kterých poskytoval podporu a pomoc nejen obětem, ale také pozůstalým a svědkům trestných činů. Ve prospěch jejich lepšího postavení podal řadu podnětů k zákonodárným iniciativám, které například rozšířily katalog práv poškozených v trestním řízení. Jedním z nejvýznamnějších návrhů tohoto sdružení je zákon č. 135/2006 Sb. na ochranu před domácím násilím.
U příležitosti tohoto výročí občanského sdružení a DONA linky bude dnes udělena Cena Bílého kruhu bezpečí „Anděl“. Z rozhodnutí představenstva občanského sdružení tuto cenu získá sociální investor, akciová společnost Philip Morris ČR za sedmiletou spolupráci s Bílým kruhem bezpečí o.s. při řešení celospolečenského a skrývaného problému, kterým je domácí násilí. Spolupráce a podpora byla ze strany společnosti Philip Morris ČR poskytována Bílému kruhu bezpečí nad obvyklou míru, a to nejen v oblasti finanční, ale také manažerské a lidské.
Bílý kruh bezpečí
U vzniku Bílého kruhu bezpečí stálo 8 lidí, po 16 letech má toto občanské sdružení stále minimální profesionální aparát, za jeho aktivitami však již stojí početná skupina dobrovolníků z řad právníků, psychologů, lékařů a sociálních pracovníků. Těchto více než 200 lidí pracuje v šesti regionálních poradnách (v Brně, Olomouci, Ostravě, Pardubicích, Plzni a v Praze), v pražské Centrále, v ostravském Intervenčním centru a na nonstop DONA lince. Poslední dvě pracoviště se specializují na pomoc lidem ohroženým domácím násilím. Provoz Bílého kruhu bezpečí je finančně a materiálně podporován z fondů EU, státního rozpočtu, rozpočtů krajů a měst, nadací, ale také ze strany mnoha dárců (právnických i fyzických osob).
Základem práce Bílého kruhu bezpečí je odborná, diskrétní, nestranná a nezávislá poradenská pomoc obětem trestných činů, svědkům a pozůstalým po obětech. Ta má charakter konzultace s dvojicí poradců (s právníkem a psychologem) a je klientovi dostupná opakovaně, pokud si to jeho individuální situace a reakce na trestný čin vyžaduje. Z hlediska konkrétních trestných činů mezi klienty BKB jednoznačně převládají oběti násilné kriminality (47 %). Nejpočetněji je zastoupen trestný čin ublížení na zdraví. Nadstandardní pomocí zvlášť zranitelným obětem jsou například doprovody k soudu, návštěvy u lůžka hospitalizované oběti v nemocnici, psychorekondiční víkendové pobyty a zprostředkování peněžité pomoci ze soukromého Nadačního fondu Filipa Venclíka. Jako člen Evropského fóra pro služby obětem spolupracuje Bílý kruh bezpečí s jednadvaceti národními organizacemi v Evropě, jejichž prostřednictvím v minulosti opakovaně zprostředkoval pomoc našim občanům, kteří se stali obětí trestného činu v zahraničí nebo naopak podpořil cizince viktimizované na území České republiky.
Bílý kruh bezpečí je aktivní také v oblasti primární prevence kriminality a vzdělávání. Formou edukačních materiálů a seminářů zprostředkovává informace zejména profesionálům. O komunikaci s obětmi trestných činů přednáší především policistům, soudcům, sociálním pracovníkům, ale také zdravotníkům. „Všichni tito lidé si musí uvědomit, že oběť trestný čin nespáchala a má právo na respekt, slušné zacházení, informace, odškodnění a zejména na bezpečí,“ uvedla Petra Vitoušová, prezidentka Bílého kruhu bezpečí.
V letošním roce realizoval v rámci projektu „HRÁZ proti domácímu násilí“ pětiměsíční kampaň zaměřenou na nová pravidla při řešení případů domácího násilí. Na citylightech, plakátech, letácích, pohlednicích a tiskových inzerátech vzkázal všem násilným osobám „Od 1.1. 2007 můžete být za domácí násilí ze svého domova vykázáni.“ Tato kampaň byla podpořena z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Díky dárcovskému přispění partnerů, zejména Boomerang Media, Palace Cinemas a Mafra vystoupala celková hodnota kampaně z původního cca půl milionu na více než 4 miliony korun.
Pro bližší informace, prosíme novináře, kontaktujte:
Markéta Hlavicová, marketa.hlavicova@yaro.cz